Jak odbudować szkliwo na zębach i dlaczego warto skonsultować się ze stomatologiem?

Szkliwo jest najtwardszą tkanką w organizmie człowieka, co oznacza, że charakteryzuje się dużą wytrzymałością i chroni zęby przed uszkodzeniami mechanicznymi oraz działaniem bakterii, kwasów, substancji chemicznych i temperatur. Zdarza się jednak, że szkliwo ulega naruszeniu. W jaki sposób można je wówczas odbudować?

Szkliwo zęba – przyczyny uszkodzenia

Jedną z przyczyn odpowiedzialnych za erozję szkliwa uznaje się niewłaściwą higienę jamy ustnej. Nagromadzenie kamienia nazębnego i osadów doprowadza do stanów zapalnych dziąseł. Namnażają się również bakterie próchnicowe, a ich produkty przemiany materii, powstałe wskutek rozkładania węglowodanów, tworzą szkodliwe kwasy.

Oprócz chorób jamy ustnej, wyróżniamy także inne przyczyny uszkodzenia szkliwa:

• przyjmowanie niektórych leków,
  • palenie tytoniu,
  • niezdrowa dieta (słodkie lub kwaśne pokarmy),
  • nadmierne szczotkowanie za pomocą szczoteczki o twardym włosiu,
  • bruksizm,
  • refluks żołądkowy.

Warto dodać, że szkliwo zębów ściera się w ciągu naszego życia i jest to proces fizjologiczny, przy czym niewłaściwe nawyki oraz problemy zdrowotne są dodatkowymi czynnikami, które działają destrukcyjnie na tę tkankę i mogą przyspieszyć jej niszczenie.

Uszkodzone szkliwo zębów – objawy

Zanim problem osiągnie zaawansowane stadium, możemy dostrzec jego pierwsze symptomy. Najczęstsze objawy uszkodzenia szkliwa, to:

• Nadwrażliwość zębów – ból przy spożywaniu gorących, zimnych, słodkich lub kwaśnych pokarmów,
  • Zmiana koloru zębów – przebarwienia i plamy na zębach,
  • Chropowatość powierzchni zębów – wyczuwalne zmiany struktury zębów podczas dotyku językiem.

Jak odbudować szkliwo zębów?

Zdrowie jamy ustnej i zębów wymaga dużej systematyki działań. Szkliwo nie jest zdolne do samodzielnej regeneracji, dlatego musimy mu w tym pomóc. Dzięki rozwojowi stomatologii zachowawczej, pacjenci mogą zmierzyć się z problemem nie tylko w domowym zaciszu, ale również korzystając z zabiegów w gabinecie stomatologicznym.

Odbudowa szkliwa rozpoczyna się od troski o higienę jamy ustnej. Należy zapisać się na zabieg higienizacji, czyli: skaling, piaskowanie i fluoryzację. Każda z tych procedur odgrywa istotną rolę dla zdrowia zębów.

Podczas skalingu usuwany jest kamień nazębny. Piaskowanie służy pozbyciu się osadów i resztek pożywienia, które są pożywką dla bakterii. Fluoryzacja natomiast wzmacnia szkliwo, znosi nadwrażliwość i zabezpiecza przed działaniem kwasów.

W gabinecie stomatologicznym wykonywana jest również tzw. odbudowa sztucznym szkliwem, czyli pokrywanie powierzchni zębów specjalnym materiałem kompozytowym. To procedura stosowana w sytuacji, gdy erozja jest zaawansowana.

Odbudowa szkliwa zębów może także odbywać się w domowych warunkach. Warto poprosić higienistkę stomatologiczną o polecenie preparatów, które można stosować pomocniczo, jako warstwę ochronną przed szkodliwym działaniem bakterii.

Ważna jest także odpowiednia pasta, która wzmacnia szkliwo zębów. Warto zdecydować się na preparat enzymatyczny, a nie ścierny, dzięki czemu będzie skutecznie usuwać osad bez podrażnień szkliwa.

Oprócz codziennej pielęgnacji jamy ustnej kluczową rolę odgrywa zdrowa dieta. Warto ograniczyć produkty kwaśne, słodycze, napoje gazowane oraz tytoń i alkohol. Dieta jest niezwykle istotna zwłaszcza u osób z refluksem, ponieważ to one, ze względu na działanie kwasów żołądkowych, są najbardziej narażone na negatywne konsekwencje zdrowotne w obrębie jamy ustnej.

Wzmocnienie szkliwa zębów jest także możliwe dzięki zastosowaniu amorficznego fosforanu wapnia podczas zabiegu remineralizacji. Stomatolog pokrywa wówczas powierzchnię zębów specjalnym preparatem.

Dlaczego warto skonsultować się ze stomatologiem?

Zaniedbania higieny jamy ustnej prowadzą do erozji szkliwa. Chcąc przywrócić zębom pełną ochronę, nie wystarczą tylko domowe sposoby. Warto wybrać się do specjalisty, który oceni stopień zaawansowania problemu i stworzy plan leczenia.

Porady na przyszłość – jak wzmocnić szkliwo zębów

Na zdrowie zębów wpływ mają nawyki dietetyczne, regularna higiena jamy ustnej oraz ogólny dobrostan organizmu. Lepiej zapobiegać, niż leczyć, dlatego warto często odwiedzać gabinet stomatologiczny na badaniach kontrolnych, stosować odpowiednie produkty do mycia zębów (w tym płyny do płukania jamy ustnej) i w sytuacji, gdy coś nas niepokoi, nie zwlekać z wizytą u specjalisty.