Choroby przyzębia – objawy, przyczyny, leczenie

Dbałość o higienę jamy ustnej jest jednym z kluczowych aspektów zapobiegania rozwojowi chorób przyzębia. Chcąc uniknąć stanów zapalnych i wielu towarzyszących im dolegliwości należy świadomie podchodzić do pielęgnacji uśmiechu, nie zapominając przy tym o regularnych wizytach w gabinecie stomatologicznym.

Co kryje się pod pojęciem choroby przyzębia?

Choroby przyzębia dotykają struktur okołozębowych, czyli kości, więzadeł i dziąseł. Stany zapalne w tym obszarze mogą mieć ostry lub przewlekły przebieg. Nieleczona choroba przyzębia skutkuje stanem przewlekłym i rozchwianiem uzębienia, co z kolei doprowadza najczęściej do utraty zębów.

Choroby przyzębia – objawy

Zapalenia przyzębia dają charakterystyczne objawy, których nie wolno bagatelizować. Na co zatem zwrócić uwagę chcąc uniknąć przykrych dla zdrowia jamy ustnej konsekwencji? Typowe oznaki choroby przyzębia, to:

• krwawiące dziąsła,
  • zmiany koloru i struktury dziąseł,
  • nieprzyjemny zapach z ust,
  • ruchomość zębów.

Chcąc uniknąć powyższych objawów ważne jest, by dbać o higienę jamy ustnej i wykonywać regularne szczotkowanie zębów oraz stosować nici dentystyczne.

Zaleca się również zgłaszać na higienizację w gabinecie stomatologicznym minimum 2 razy w roku, ponieważ usunięcie kamienia nazębnego zapobiega rozwojowi stanów bakteryjnych jamy ustnej.

W przypadku, gdy już wcześniej u pacjenta zdarzały się problemy zapalenia dziąseł kluczowe są systematyczne kontrole periodontologiczne

Choroba przyzębia – przyczyny

Występowanie chorób przyzębia jest uwarunkowane wieloma czynnikami. Główne przyczyny chorób przyzębia to:

• niewłaściwa dieta,
  • wady zgryzu,
  • niedobór witamin,
  • zaburzenia hormonalne,
  • bruksizm,
  • przyjmowanie niektórych leków,
  • niewłaściwe oczyszczanie przestrzeni międzyzębowych,
  • palenie tytoniu,
  • nadużywanie alkoholu,
  • choroby ogólnoustrojowe (np. cukrzyca),
  • genetyczne predyspozycje.

Co więcej, choroby przyzębia mogą być wywoływane również przez duże zaniedbania higieny jamy ustnej. Należy dokładnie usuwać płytkę nazębną, ponieważ jest ona pożywką dla bakterii.

Zapalenie przyzębia – leczenie

Choroby przyzębia mają charakter zakaźny. Wywołują zapalenie dziąseł i tkanek przyzębia oraz atakują kość wyrostka zębodołowego. Stan zapalny dziąseł nie może być ignorowany, ponieważ namnażanie się bakterii w jamie ustnej dzięki obecności płytki nazębnej, doprowadza do poważnych konsekwencji i utraty uzębienia.

Leczenie chorób przyzębia może przybierać różne formy w zależności od stopnia zaawansowania problemu.

Procedury stomatologiczne dedykowane leczeniu chorób przyzębia łączą w sobie działania z zakresu periodontologii, chirurgii i stomatologii zachowawczej. Należą do nich:

• higienizacja (usuwanie płytki nazębnej pozwala nie tylko leczyć, ale też skutecznie zapobiegać zapaleniu przyzębia w przyszłości),
  • kiretaż otwarty korzeni zębów (oczyszczanie korzenia z kamienia nazębnego),
  • pokrycie recesji dziąsłowych (gdy korzeń zęba jest odsłonięty należy go pokryć własnym dziąsłem pacjenta lub dokonać przeszczepu z podniebienia),
  • chirurgiczna korekta uśmiechu dziąsłowego (w sytuacji przerostu dziąsła).

Zadbaj o higienę jamy ustnej razem z Esthetic Dental Studio

W chorobie przyzębia kluczowa jest kompleksowa opieka stomatologiczna z zakresu periodontyki. Wdrożone w odpowiednim momencie leczenie zapobiega poważnym konsekwencjom, takim jak utrata zębów.

Dlatego też warto odbyć konsultację stomatologiczną, podczas której specjalista zdiagnozuje przyczyny zapalenia przyzębia oraz podejmie odpowiednie działania, by przywrócić u pacjenta zdrowie jamy ustnej.